Osteopati

Hva er Osteopati?

Osteopati er en behandlingsform som ser på kroppen som en helhet. Dette betyr at de ulike kroppsystemer fungerer i en sammenheng. Dette skjer gjennom direkte og indirekte mekaniske forbindelser som muskler, leddbånd og bindevev/fascia og nevrologiske forbindelser. De ulike kroppslige væsker som lymfe, blod, cerebro-spinalvæske har også en veldig viktig del i hvordan en osteopat jobber med kroppen.

Kroppen klarer ikke alltid å reparere seg på egenhånd

Kroppen har en unik evne til å reparere og opprettholde balansen i vitale funksjoner. Hvis vi skader oss vil kroppen sette i gang en kaskade av forskjellige reaksjoner for å hjelpe oss til å bli friske igjen. Stort sett er kroppen vår i stand til og gjøre denne prosessen helt uten vår hjelp, men noen ganger trenger den en hjelpende hånd for å klare å gjenvinne balansen.

Osteopatisk medisin har utviklet måter å diagnostisere, behandle, følge opp og forebygge funksjonell kroppsproblematikk. En osteopat jobber med manuelle teknikker for å gjenopprette den ubalansen som har oppstått.

Osteopati for alle

Osteopati er en av de eldste manuellmedisinske behandlingsformene. Denne behandlingsformen er godt egnet for pasienter i alle aldre.

Bindevevet får spesiell oppmerksomhet

Osteopati bygger på medisinske fag som anatomi, fysiologi, biomekanikk og patologi. De fleste pasientene som kommer til osteopatisk behandling har smerter og/eller plager fra muskel-/skjelettsystemet. Osteopaten er spesielt interessert i å finne årsakssammenhenger til dine plager. Osteopaten behandler derfor ikke bare muskler og ledd, men også bindevevsnettverket i kroppen. Bindevevet omslutter alle strukturer i kroppen som muskler, ledd, knokler, indre organer, blodårer, lymfeårer og nerver. Bindevevet danner glideflater mellom strukturene og overfører biomekaniske krefter. Osteopaten kan derfor også behandle andre steder på kroppen enn kun der smerten føles.

Hva behandler en osteopat?

Osteopati er en trygg og effektiv behandling får akutte eller kroniske smerter i hele kroppen – rygg, nakke, bekken, hofte, kne, ankel, hode, mage, bryst, skulder eller arm.

Osteopati er veldig effektivt ved plager som

Hodepine, lumbago, prolaps, ischias, bekkenløsning, whiplash, betennelse i albue eller skulder, svimmelhet, stivhet, halting, dårlig balanse, utbrenthet, nummen følelse, halsbrann, urinveis-, luftveis eller fordøyelsesplager og kolikksmerter hos barn, for å nevne noen.

Osteopati kan også hjelpe spedbarn, barn og gravide

Behandling kan hjelpe gravide med å få optimal kroppsfunksjon og riktig balanse gjennom svangerskapet. Osteopati kan være svært effektivt ved behandling av svangerskaps relaterte plager som bekkenløsning, ryggplager, sure oppstøt, hemorroider, for å nevne noen. Behandling kan også ha positiv virkning på fosterets posisjon i livmoren. For fosterets del er svangerskapet og de første leveårene er det perioder der kroppen må være i stand til å takle store endringer og tilpasse seg den utviklingen som foregår.

Hvor mange behandlinger trenger du?

Osteopati er pasientfokusert, noe som betyr at behandlingen er rettet til deg som enkeltperson. Din osteopat skal kunne gi deg en indikasjon etter ditt første besøk. For noen akutte smerter kan en eller to behandlinger kan være alt som er nødvendig. Kroniske tilstander kan trenge løpende vedlikehold. Et gjennomsnittlig forløp er fire til seks behandlinger. Men det kan variere veldig.

Effekter av behandling

Prinsippene bak osteopati er å gjenopprette balansen i kroppen. En god helse er ikke bare fravær av sykdom eller smerte, det er en tilstand av balanse og harmoni mellom kropp og sinn. Så ved og gjenopprette balansen i og rundt øynene vil det være med på og redusere den fysiske belastningen på hodet, nakke, skuldre, rygg og faktisk hele kroppen. Så gjennom osteopatisk behandling vil dette bidra til å løse kroniske spenninger i kroppen.

Trenger jeg en henvisning fra legen?

En formell henvisning fra fastlegen din ikke er nødvendig. De fleste pasientene kommer på eget initiativ. Behandlingen er ikke refunderbar fra NAV.
Er osteopatisk behandling autorisert av norske helsevesenet?

Osteopati er per i dag ikke autorisert av det norske helsevesenet. Norsk Osteopatforbund er aktiv i prosessen for å få faget anerkjent og godkjent.

Gjør det vondt?

Behandlingen er mild, som er grunnen til at så mange gravide, nyfødte og pasienter med traume (fysisk eller emosjonelt) går til kranielle osteopater. Pasienten sovner ofte i løpet av behandlingen.

Vil du vite mer om osteopati eller trenger en behandling?

Osteopat

Philip Åstrøm